Behandling af ansigtssmerter, muskelsmerter, kæbeledsproblemer og hovedpine

Vi tilbyder undersøgelse og behandling for smertetilstande i ansigtet/hovedet og munden.

Overordnet undersøger og behandler vi

• Smerter og funktionsproblemer i kæbeleddene (Temporomandibulær dysfunktion, TMD)
  • Muskelsmerter i ansigtet (tyggemuskler)
  • Hovedpine (spændingshovedpine)
  • Atypiske smerter i munden (bl. a Burning Mouth Syndrome / Mundbrand)

Behandling vil ofte foregå i et tværfagligt team, som bl. a kunne bestå af den Praktiserende Læge, Fysioterapeut, Speciallæge, Tandlæge mfl.

Desuden tilbyder vi diagnostik af diffuse smerteproblemer i mund og ansigt

Hovedet er kompliceret anatomisk, og der er mange slags behandlere der arbejder i området. Nogle tilstande er tydeligt noget som kræver en form for lægebehandling, og nogle tilstande er tydeligt noget som kræver tandlægebehandling, og så er der en gråzone med diffuse smerter der er vanskeligere at få hold på. Problemet vanskeliggøres af at smerter undertiden er diffuse, stråler ud i andre områder eller opleves som kommende fra et andet sted end der hvor smerten er opstået. Endelig er der smerter som skyldes nervesystemet selv, og som ikke længere har, eller aldrig har haft, en læsion af kroppen som årsag.

Nogle patienter oplever at have været hos flere behandlere, som alle har afvist, at det er et problem, som ligger inden for deres fagområde.

I gråzonen kan vi hjælpe med at få stillet en hurtigere diagnose.

Undersøgelsen starter med at registrere historikken omkring smerteproblemet. Vi anvender meget detaljerede, og videnskabeligt dokumenterede spørgeskemaer for at indkredse problemet og få afdækket mulige årsager fra starten. Vi spørger ind til medicinforbrug og almene helbredsproblemer, fordi det tit er årsag eller medvirkende til smerteproblemer.

Det næste er en systematisk undersøgelse af tænder, tandnerver, mund, slimhinder, kæbemuskler, kæbeled, funktionen af nerver og ansigtets muskler.

Vi evaluerer også de tilstødende områder fx funktionen af halsen og undersøger for tegn på bihule- eller mellemørebetændelse for at afdække åbenlyse problemer disse steder. Finder vi et problem her, så kan man hurtigt kontakte den relevante Speciallæge eller fysioterapeut, som vil stå for den egentlige diagnostik og videre behandling.

Røntgenundersøgelse af tænderne er næsten altid nødvendig, behovet for andre røntgenundersøgelser eller blodprøver mv vurderes efter den indledende undersøgelse.

Ud fra symptombilledet kan man indkredse smerteproblemet til hvilken slags væv problemet sandsynligvis sidder i. Der er forskel på symptomerne fra smerter på kroppens overflade og i den dybere del af kroppen. Smerter opfører sig på en karakteristisk måde når de stammer fra en slags organ, i forhold til hvis de stammer fra muskler, skelet og led, og nervesmerter har igen et andet symptombillede.

Det næste er at lokalisere hvor vævet, som giver smerter, sidder, og om der er flere problemer der evt er årsagsforbundne. En muskel kan godt blive øm, fordi den reagerer på smerterne fra et betændt eller skadet kæbeled eller en gammel diskusprolaps i nakken.

Er undersøgelsen helt uden resultat, så er de hyppigste årsager til ansigtssmerter udelukket, og det lægelige system kan arbejde i andre retninger.