Muskelsmerter i ansigtet

Muskelsmerter er de hyppigst forekommende smerter i ansigtet, på samme måde som tandsmerter er de hyppigste smerter i munden. Næsten alle mennesker oplever muskelsmerter et eller andet sted i kroppen fra tid til anden.

Hvordan føles muskelsmerter?

Muskelsmerter er ofte diffuse og vanskelige at lokalisere præcist. Smerten er jævn, af varierende intensitet, og har en dump, ikke skarp karakter. Skarpe jag kan forekomme under udstrækning af den ømme muskel eller ved bevægelse. Muskler der er ømme giver flere smerter når de belastes under brug. Musklerne vil være ømme hvis man trykker på dem. Muskelsmerter stråler ofte ud i andre dele af kroppen, og kan således give smerter som meddeler sig fra andre dele af kroppen end der hvor problemet opstår. Behandling af det sted smerten opleves er virkningsløst, hvis ikke det er det samme sted hvor smerten opstår.

Hvorfor reagerer musklerne?

Musklerne er et af kroppens midler til at reagere på et problem. Hvis man forstuver sin fod vil muskler forsøger at fixere det skadede ømme led. Muskelsammentrækning tjener her et beskyttende formål.

På samme måde kan ansigtets og halsens muskler blive aktiverede hvis man får et traume fra en ulykke fx piskesmæld eller en diskusprolaps. Ledproblemer kan også udløse denne beskyttende sammentrækning af muskler.

Muskler kan også blive ømme som følge af overdreven brug. Dette kan ske om natten hvor nogle presser tænderne hårdt sammen i søvne, evt samtigt bevæger tænderne (skære tænder). Belastningen når man sover er ofte meget større end i vågen tilstand. Ud over ømhed i musklerne så er det skadeligt for tænderne der lettere knækker og slides.

Udover smerter kan stress og psykisk uro sætte gang i muskelspænding.

Hvis problemerne står på i længere tid kan centralnervesystemet blive påvirket.

Muskelsmerter kan deles i to grupper efter om centralnervesystemet er involveret eller ej. Centralnervesystemet kan opretholde anspændthed i muskler uafhængigt af om det problem der udløste muskelreaktionen er forsvundet. Musklerne har i denne situation områder med særlig anspændthed som er ømme ved tryk (trigger points). Denne situation løser sig ikke uden behandling. Trigger points kan være inaktive i perioder men når de først er der skal de fjernes ved fysioterapi (særlige stræk evt en form for akupunktur (dry needling)

Muskelsmerter som skyldes aktivering af centralnervesystemet forsvinder ikke af sig selv og er vanskelige at behandle.

Behandling

Behandling af muskelømhed starter med at eliminere den udløsende årsag, hvis det er muligt. Ellers anvendes fysioterapeutiske tekniker, som øvelser, stræk, aflastende bidskinne og evt behandling hos fysioterapeut.

Stress og psykisk uro bør også behandles/reduceres der hvor det er en væsentlig, bidragende faktor. Der findes en mængde tekniker til stresshåndtering og bl. a vejrtrækning har en god virkning på et ophidset, belastet centralnervesystem - en opdagelse forskellige kulturer og mennesker har opdaget uafhængigt af hinanden.