Tidsbestilling på telefon 86 81 16 76 eller klik for online booking
Book en tidHvem er vi?
Vi synes det er vigtigt at vide hvad man står for og hvilket grundlag man arbejder ud fra. For de som er interesserede er der en gennemgang i det følgende.
WHO skriver i forordet til sin forfatning som det første at:
“Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velvære og ikke bare fravær af sygdom eller legemssvaghed”[1].
Det følger af den definition på sundhed at man ikke kan se isoleret på tænderne som tandlæge, men at man skal se på tænderne, OG på hvordan tændernes og mundens funktion påvirker patientens liv.
Man skal erkende at tændernes funktion påvirker os, og mange gange er det som folk ønsker behandling for hos tandlægen ikke en fysisk sygdom, eller et alvorligt fysisk problem, men i højere grad et problem som påvirker dem mentalt - fx skæmmende, misfarvede fyldninger som påvirker dem så de ikke har lyst til at smile - eller som påvirker dem socialt - fx dårlig ånde eller snorken.
Det er med andre ord livskvalitet som er det overordnede mål i al sundhedsbehandling, og det har nogle bestemte konsekvenser. For det første at det er folk selv som bedst ved hvad der er rigtigt for dem. Det er fordi livskvalitet ikke kan gøres op på en objektiv måde uafhængigt af de enkelte mennesker. Hvad der er livskvalitet for den ene, er ikke nødvendigvis vigtigt for en anden.
Livskvalitet er forskelligt bl.a. fordi vi har forskellige værdier og forestillinger om hvad et godt liv skal indeholde og forskellige forventninger til hvad fremtiden skal bringe.
Sygdom kan nedsætte livskvaliteten ved at forhindre os i at opnå eller opleve det vi ønsker. Om en sygdom nedsætter livskvaliteten afhænger derfor meget af eksempelvis forventningerne til fremtiden. Beslutninger om valg af behandling uden at tage disse bredere perspektiver i betragtning vil nogle gange opleves meningsløst for den enkelte, eller endda som et overgreb.
At nægte en ung pige som er ked af en misfarvet fortand behandling er forkert, også selvom tanden er fri for betændelse og huller. Hvis hun ikke tør smile, hvordan får hun så den kæreste hun ønsker sig? At presse en ældre mand til en lignende behandling er ligeså meningsløst, hvis han virkeligt ikke er generet af farveforskellen, eller den manglende tand eller hvad det nu kunne være.
Behandling der giver mening opstår i et samarbejde mellem patienten som har ønsker og behov og normer/følelser som er styrende for valget, og så behandleren der har den tekniske indsigt til at forklare hvad der er galt, hvad der kan gøres og hvad det koster osv. - alt sammen ting der informerer og muliggør det rette valg for den person.
Hvad angår selve behandlingen så arbejder vi ud fra et værdigrundlag om minimal invasiv behandling. Det er af Ericson beskrevet på følgende måde:
“Minimal Invasiv Behandling er anvendelsen af “en systematisk respekt for det originale væv”. Det medfører at tandlægeprofessionen anerkender at et kunstigt objekt er af mindre biologisk værdi end det originale, sunde væv. Minimal Invasiv Behandling er et koncept der kan omfatte alle aspekter af professionen. Fællesnævneren er det at bevare væv, helst ved at forebygge at sygdom opstår og standse dens udvikling, men også ved at fjerne og erstatte med så lidt tab af væv som muligt[2].”
Det er vores målsætning. Det er det princip vi følger, når vi rådgiver om det tekniske i valget af behandling: At hjælpe vores patienter med at forebygge på bedst mulig måde, så den enkelte oplever så få problemer som muligt, men også at bevare egne tænder ved fx at tilbyde fornyet behandling af tænder som tidligere har været rodbehandlet med utilfredsstillende resultat, i stedet for bare at trække disse tænder ud og erstatte dem. Det betyder, at vi restaurerer tænder så skånsomt som muligt, og ikke sliber tænderne ned til kroner, hvis der er andre muligheder.
[1]Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.
https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/EN/constitution-en.pdf?ua=1
[2] Ericson D. What is minimally invasive dentistry? Oral Health Prev Dent 2004: 2 (suppl 1): 287-292 min oversættelse.
MORTEN SKOV HANSEN - TANDLÆGE
Morten er uddannet fra Aarhus Tandlægeskole 2001, og har haft klinikken siden 2004. Morten har arbejdet meget med patienter med tandlægeangst, og kombinerer det tandlægefaglige med en interesse for psykologi, især jungiansk psykologi.
Morten arbejder ud fra en ambition om lave så lidt behandling som nødvendigt, og hjælpe folk til at bevare deres egne tænder. Morten er engageret i efteruddannelse i Danmark og udlandet og fokuserer i sin kursusaktivitet på kvalitet og nye metoder til at behandle tænder der har problemer med tandnerven (rodbehandlinger, eller metoder til at undgå rodbehandlinger).
Ved at give disse tænder en god behandling kan mange tænder reddes. Arbejdet med patienter der har smerter, og arbejdet med at diagnosticere smerter i tænder korrekt medførte en bredere interesse for smerter i ansigtet og diagnostik og behandling af andre smertetilstande som fx Burning mouth Syndrome og muskel og ledsmerter i kæbeled og tyggemuskler.
Der er patienter som har svært ved at mærke hvor de har ondt, og her er viden om andre smertetilstande et nyttigt supplement, så der kan stilles en rigtig diagnose. "
ANNE MARIE SALOMONSSON - TANDLÆGE
Anne Marie er uddannet fra Århus Tandlægeskole i 2019 og har været ansat på klinikken siden 2021. Hun varetager alle almindelige tandlægeopgaver og er især glad for rodbehandlinger, kosmetisk tandpleje og at give tandlægeangste patienter en rolig og god behandling.
CAMILLA - TANDPLEJER
Camilla er tandplejer og kan hjælpe med undersøgelser, røntgenbilleder, tandrensninger, forebyggende behandlinger og parodontosebehandlinger. Camilla vil også rigtigt gerne give folk den behandling, de ønsker - så sig endelig hvis der er nogle ting, der skal tages hensyn til.
Camilla har en fortid som klinikassistent og har arbejdet som tandplejer i flere år inden hun startede hos os i maj 2016.
SANNE - KLINIKASSISTENT
Sanne har været ansat på klinikken i 33 år. Hun tager imod patienter i telefonen og i receptionen, samt assisterer til behandlinger.
LENA - KLINIKASSISTENT
Lena har været ansat på klinikken siden 2016. Hun tager imod patienter i telefonen og i receptionen, samt assisterer til behandlinger. Desuden scanner hun tænder og tager røntgenbilleder.
MILLE
Mille har været ansat på klinikken siden 2021. Hun tager imod patienter i telefonen og i receptionen, samt assisterer til behandlinger. Desuden hjælper hun med at rense tænder, scanne tænder og tage røntgenbilleder.