Den splittelse som er årsag til at man dels gerne vil afsted, men bliver forhindret i det, er en reel psykologisk splittelse mellem hvad Psykologen Carl Jung kaldte for egoet, og så et “kompleks”.
Et kompleks er en samling af tanker, minder, billeder og forestillinger, som er samlet om et fælles tema, og som spaltes fra vores bevidsthed og det ego som er centrum i bevidstheden (egoet er “jeg’et” i “jeg tager mig lige en lur” fx), fordi det er for svært at have med at gøre. Vi kan ikke bære det. Vi kan ikke bære, at blive mindet om følelsen af at være et barn, der ikke kan slippe for at skulle have boret i sine tænder. Et barn der ikke kan slippe ud af en behandlingssituation med en tandlæge, som er ligeglad med at det gør rigtigt ondt, og som bare fortsætter, eller som måske endda har sagt nej til at give bedøvelse. Derfor slipper vi forbindelsen til de minder.
Komplekset (tandlægeskrækken) fortaber sig i nu det som er, men som vi ikke kan mærke: Det ubevidste. Her har vi ingen kontrol over det, fordi det ikke længere er en del af bevidstheden og jeg’et, men komplekset kan styre os alligevel fordi det er udstyret med sine egne værdier og meninger, selvom “jeg’et” gerne vil noget andet. Nu er splittelsen en realitet, og tovtrækkeriet begynder.
Det er den omvendte situation med gode minder. Billederne fra ens børns første fødselsdag; man vil så nødig glemme den dag, og har derfor billedet til at fastholde mindet i bevidstheden. Det har man ikke lyst til på samme måde med de dårlige oplevelser hos tandlægen. Det gør ondt at genopleve de situationer, derfor bliver de fortrængt
Nogle kan huske en bestemt årsag til, at angsten opstod. Det kan være en dårlig oplevelse, en hårdhændet behandling, da man var barn, eller en tandlæge, der ikke lyttede til, hvordan man havde det. Nogle har specielt stærk angst for én bestemt ting. Lyden af boret, eller nåle ofte. For andre er det mere diffust. De kan ikke selv sætte ord på hvorfor eller hvad. Det er bare hele oplevelsen, der føles ubehagelig